esmaspäev, 9. oktoober 2017

Ratsionaalsuse kriitika. Miks on hea otsustada südame järgi



Veel üks mõte seoses valimistega - kui sa elus midagi teed või otsustad, siis tee sisetunde järgi, mitte ratsionaalselt arutledes. Ma olen korduvalt kogenud, et nii on õige.

Näiteks läksin nii oma kakskümmend aastat tagasi isa soovitusel õppima juurat. Sest see tundus ratsionaalne ja mis seal salata, mind paelus mõte seista vaeste ja kõige nõrgemate eest. Eriti pärast seda, kui olin lugenud - samuti isa soovitusel - Victor Hugo Hüljatuid ja tundnud südamest kaasa Jean Valjean'ile :) Kui ma õigesti mäletan, siis vist isegi tsiteerisin prokuröride eksamikomisjonile seda teost :) Ilmselt leiti, et minusuguseid idealiste on prokuratuuri vaja, sest mind võeti vastu ja ma töötasin kaks aastat toonases Tallinna prokuratuuris abiprokurörina.

See oli huvitav aeg, sest kohtusin väga paljude inimestega, kellega ma muidu eales kohtunud poleks. Kui enne olid prokurörid minu kujutlustes politseiinspektor Javert'i sarnased, siis nüüd sai selgeks, et elu on palju mitmetahulisem. Kohtasin prokuröri, kes suutis tsiteerida peast Edgar Allan Poe'd, ja prokuröri, kes õppis tööst vabal ajal kultuuriteooriat. Mul oli väga tore ülemus, kellega käisime sagedasti Café Anglais's elu üle filosofeerimas :) Meeles on hommikused lõbusad kohvitamised kohtunike kabinetis enne istungeid, kuidas ma kohtunikest nende endi palvel luuletusi kirjutasin ja palju-palju muud. Inimlikkust on prokuratuuris ja kohtumajades palju rohkem kui arvatakse, see lihtsalt ei paista välja.

Aga luuletaja on prokuratuuris nagu kanaarilind sõekaevanduses ning ma tulin ära. Tagantjärele olen aru saanud, et jah, mulle tõesti meeldib võidelda nõrgemate eest, aga see ei tähenda, et peaksin olema jurist. Kui ma oleks tookord, 18-aastaselt oma südamesse vaadanud, siis oleksin aru saanud, et selleks on palju paremaid võimalusi. Nagu näiteks kirjutades, mida ma ka praegu teen. Või poliitikas, mida ma samuti praegu teen. Ja ma tunnen end hästi. 2012. aastal sündis mu perre ka väike erivajadustega inglike Juuli ja mu võitlus kõige nõrgemate eest sai tänu isiklikule kogemusele veel sügavama tähenduse.

Nii et kui langetate otsuseid, mis muudavad te elu, siis ärge otsustage ratsionaalselt. Otsustage südame järgi. „Ärge tuginege ratsionaalsusele, tuginege humanismile,” on keegi öelnud. Sestap valige oma sisetunde järgi ja valige häid inimesi. Pildil ikka mina :)